COMPETENTIES


 

Ik heb hier nog even de zeven competenties op een rijtje gezet:

1. Interpersoonlijke competentie

2. Pedagogische competentie

3. Vakinhoudelijke en didactische competentie

4. Organisatorische competentie

5. Samenwerken in een team

6. Samenwerken met de omgeving

7. Reflectie en ontwikkeling

 

In het eerste jaar wordt er weinig tot geen aandacht geschonken aan competentie 5 & 6, maar aangezien ik hier op stage toch al wel mee in contact ben, vind ik het toch wel belangrijk om ook van deze een kleine analyse van mijn capaciteiten met betrekking op desbetreffende competentie. 

 

1. De interpersoonlijke competentie heb ik denk ik best goed in me. Ik kan goed met mensen en kinderen omgaan en vind dat ook leuk. Ook vind ik interpersoonlijk contact heel belangrijk en probeer ik dat altijd goed te onderhouden. Ik ben best sociaal, hier en daar kan het nog wel beter natuurlijk, maar ik vind het leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

 

2. Zoals ik al zei ga ik graag met kinderen om. Ik ben een tijdje gymjuf geweest (en doe dat af en toe nu nog wel eens) en dat vond ik heel erg leuk. Ook merkte ik dat ik goed met de kinderen overweg kon en dat ik het leuk vond om hen wat te leren. De kinderen vonden het ook leuk, dus dat is altijd goed om te horen. Ook heb ik nog een broertje en twee zusjes die 10 jaar jonger zijn dan ik. Daar moet ik veel op passen en ik krijg natuurlijk veel mee van hun opvoeding. Ik pas ook vaak op andere kinderen nog. Toch zijn er dingen waar ik aan moet werken op pedagogisch gebied. Ik ben heel benieuwd hoe het kinderbrein in elkaar zit en wat ik daar mee kan ‘doen’.

 

3. Vakinhoudelijk ben ik niet heel sterk. Ik merk dat ik van sommige onderwerpen nog niet heel veel weet.  Ik heb sterk het gevoel dat ik daar nog heel hard aan moet werken. Dit vind ik wel erg lastig, maar hoop door hard hier aan te werken dit op te kunnen krikken.

 

4. Ik kan heel organisatorisch werken. Maar het kan bij mij ook heel de andere kant op. Ik kan een hele strakke planning maken, maar me eraan houden is het tweede ding. Daar moet ik mezelf nog in verbeteren.

 

5. Samenwerken in een team lijkt mij heel erg leuk! Wat ik al zei; ik denk dat ik best sociaal ben en vind het dan altijd erg leuk om samen te werken met andere mensen. Met meerdere mensen weet je toch meer dan in je eentje.

 

6. Hetzelfde geldt voor het samenwerken met de omgeving. Dit lijkt mij echter wel lastiger, want de omgeving staat er toch anders in dan je collega’s. Er zijn ouders of kinderen die anders over het onderwijssysteem denken en als die gedachtegangen niet overeen komen, moet je daar wel op een professionele manier mee om kunnen gaan.

 

7. In reflecteren moet ik me ook nog verbeteren. Ik merk dat ik het lastig vind om wat mee kritiek te doen. Sowieso moet ik het gewoon kunnen hebben dat ik kritiek krijg, maar toch valt dat bij mij nog best lastig. Hier kan ik mezelf dus ook nog in verbeteren.

Download
INDICATOREN ANALYSE
Kijkwijzer indicatoren jaar 1.pdf
Adobe Acrobat Document 69.8 KB

In jaar 1 zijn er een aantal indicatoren gekoppeld aan de competenties 1,2,3,4 en 7. Ik heb een kijkwijzer gemaakt voor het assessment. Hierin beschrijf ik per indicator hoe ik dat ga laten zien of hoe dat zichtbaar is in die les. Dit is van mijn assessment les dus er zijn een aantal indicatoren waar specifieke informatie over die desbetreffende les in staat, maar het is ook gewoon een inkijkje over hoe ik die indicatoren in mij heb.