METALIJN


Onder de metalijn vallen verschillende modules en vaardigheden. Vooral de activiteiten die we bij SLO/tutoraat uitvoeren zitten onder deze lijn. Ik richt me vooral op mijn persoonlijke ontwikkeling en kwaliteiten onder dit kopje. Alles wat daar mee te maken heeft is hier te vinden. 

SLO TEAM

Binnen onze SLO/tutoraat klas hebben we SLO teams. Deze teams zijn gevuld door ongeveer 4 a 5 studenten. Ik zit in een team met Anne, Marleen, Mattanja en Henrik. Tijdens de lessen zijn we vooral veel samen en werken we samen aan de opdrachten. De opdrachten die we hier maken zijn te koppelen aan learning outcomes. Vijf om precies te zijn. Deze zijn: 

 

* Learning outcome 1: Kernkwaliteiten

* Learning outcome 2: Beroepsopvatting

* Learning outcome 3: Metacognitieve en reflecterende houding 

* Learning outcome 4: Coöperatieve houding 

* Learning outcome 5: Open lerende houding

 

Hieronder zijn deze learning outcomes te vinden met de benodigde informatie erin en hoe en wat ik hier aan gewerkt heb. 


Learning outcome 1: Kernkwaliteiten


Voor deze learning outcome heb ik vier bewijzen. Ik ben altijd erg veel bezig met hoe ik voor de klas sta en hoe ik overkom. Waar ik aan moet werken en hoe ik dat het beste kan doen, vind ik interessant. Ik vind het belangrijk dat ik overkom als een spontane, eerlijke, betrouwbare en lieve juf. 

 

Om inzicht te krijgen wat mijn sterke en zwakke kanten zijn voor de klas, heb ik een sterkte zwakte analyse gemaakt. 

> Sterkte zwakte analyse

 

Ik heb een persoonlijkheidstest gemaakt en hier verslag over gedaan. Zo heb ik inzicht gekregen wat voor persoonlijkheid ik heb en wat ik daarmee kan. 

> Persoonlijkheidstest

Hiernaast is een foto te zien van een kwaliteitenspel wat ik met mijn SLO team heb gedaan. De kwaliteiten en valkuilen die mijn teamgenoten aan mij hebben gegeven zijn hiernaast te zien. 

KWALITEITEN

Duidelijk, ijverig, eerlijk, flexibel, geduldig, onderscheidingsvermogen, overtuigend, evenwichtig, doorzetter, direct, moedig, krachtig. 

VALKUILEN

Onvoorzichtig, bot. 

 

 

Ik kan me vinden in de valkuilen. Doordat ik best direct kan zijn, moet ik erom denken dat dat niet doorgaat in bot en onvoorzichtig. Dit is iets wat ik echt moet vermijden voor de klas, dit mag en kan niet gebeuren. Hierdoor kan het veilige klimaat die ik in de klas wil hebben beschadigen.

 

In de kwaliteiten vind ik het grappig dat mijn teamgenoten mij zo zien. Ik zou mezelf bijvoorbeeld niet beschrijven als moedig en krachtig. Wel ben ik flexibel en vind ik dat een must voor de klas. Als de planning in je hoofd even iets ander loopt dan gepland, is daar flexibiliteit voor nodig om het even om te gooien. Voor de rest vind ik het mooie complimenten van mijn team. 


 

 

 

 

 

Ik heb een SWOT analyse gemaakt, ook samen met mijn SLO team. In het begin hebben we deze allemaal voor onszelf persoonlijk en zelfstandig gemaakt. Daarna hebben we gekeken naar de overeenkomsten. Voor deze learning outcome gebruik ik even mijn eigen SWOT analyse. 


Learning outcome 2: Beroepsopvatting


Ik ben best idealistisch en kan me goed inbeelden hoe ik het allemaal wil hebben. Ik vind het belangrijk om idealen te hebben en die voor jezelf vast te houden. Mijn idealen die voor mijn klaslokaal gelden kun je hier vinden. 

> Mijn idealen 

 

Daarnaast heb ik een stukje gemaakt over hoe ik mezelf voor de klas zie, hoe ik als juf ben. 

> Ik als juf

We hebben het er met de hele klas tijdens SLO/tutoraat over de 'Ideale school' gehad. Hiernaast zie je wat daar van terecht is gekomen en hoe we dat in zouden vullen. 

 

Ik vind het binnen een school heel belangrijk dat de neuzen binnen het team dezelfde kant op staan. Ik vind het daarbinnen belangrijk dat er veel ruimte is voor talentontwikkeling. We kunnen wel steeds gaan hameren op de ontwikkelpunten van kinderen, maar de kinderen zijn juist meer gemotiveerd voor hun talenten. Door deze te ontplooien krijgen ze inzicht in hun eigen kwaliteiten en leren deze te benutten. 

Daarnaast vind ik het belangrijk dat er genoeg tijd is voor leerkrachten om hun leerlingen op één te kunnen zetten en ze zo goed mogelijk te begeleiden. Ik vind het belangrijk dat elk kind binnen een klas gezien wordt en dat de leerkracht zijn of haar leerlingen goed kent. 

Ook vind ik het belangrijk dat iedereen op zijn of haar niveau leert. Het is fijn dat alle kinderen in de klas mee kunnen komen met het reguliere lesprogramma. Maar als dit niet gaat, moet er ruimte zijn voor een eigen leerlijn, zodat die leerling dan toch succes ervaart. Ook leert hij/zij hier meer van dan steeds in de paniekzone van Vygotsky te zitten omdat hij/zij het niet begrijpt en het te hoog gegrepen is. 


Learning outcome 3: Metacognitieve en reflecterende houding


Ik ben vaak onbewust bezig met reflecteren. Dit doe ik vaak aan het eind van stagedagen met mijn coach of het gebeurt in mijn hoofd. Mijn coach heeft mij ook feedback gegeven op de indicatoren van competentie 7. Zij vindt dat ik een goeie reflecterende houding heb en dat het soms minder mag. Ze vindt mij te kritisch naar mezelf toe en dat ik de lat te hoog leg. Aan de ene kant kan ik begrijpen waar ze het over heeft, aan de andere kant vind ik dat niet een slecht ding. Ik wil het graag steeds beter doen en ben bezig met wat ik de volgende keer kan veranderen en/of hoe ik dingen het liefste zie. Ik moet wel leren om dingen makkelijker los te laten en het te kunnen accepteren als ik ergens minder goed in ben. 

 

Hieronder een klein stukje feedback van mijn coach op dit stukje. 

Onder het kopje stage een korte reflectie over afgelopen semester met betrekking op mijn stage. 



Learning outcome 4: Coöperatieve houding


Ik vind het altijd heel fijn om samen te werken. Ik ben van mening dat je samen veel meer kunt bereiken dan alleen. Je ziet altijd meer dan dat je alleen kunt zien. 

Je kunt aspecten van verschillende kanten zien, door inbreng van anderen. Alleen had je hier misschien helemaal niet opgekomen. Daarom vind ik het fijn om in ons SLO groepje te werken. We kunnen goed samenwerken en weten goed wat we aan elkaar hebben. 

 

We hebben samen een opdracht gedaan waarin we de teamrollen van ons groepje verdelen en inzicht krijgen welke rol wie inneemt binnen ons team. 

Download
SLO TEAMROLLEN (1).pdf
Adobe Acrobat Document 229.4 KB


Learning outcome 5: Open lerende houding


Ik vind het altijd fijn om feedback te krijgen, en vooral om dingen te horen waar ik nog aan kan werken. Ik ben leergierig en sta open voor nieuwe dingen. 

De feedback die ik van de coach krijg, probeer ik altijd zo goed mogelijk in mij op te nemen en daar zoveel mogelijk gehoor aan te geven.