THEMALIJN



Hierboven is een overzicht te zien van de desbetreffende thema's van dit jaar. Er zijn drie thema's, verdeelt over vier periodes. Om een thema af te kunnen sluiten, wordt er een assessment afgenomen.  Tijdens een assessment word ik beoordeeld aan de hand van indicatoren. Per thema zijn er verschillende, bijbehorende indicatoren. Tijdens mijn stage werk ik aan de indicatoren. Ik verwerk deze in mijn (dagelijkse) lessen en vraag hier feedback op van mijn stagecoach. 

THEMA 1

Ik heb mijn stagecoach, Krista Engwerda, aan het eind van mijn stageperiode bij haar gevraagd om een algemene feedback op mijn aanwezigheid in de klas en op mijn capaciteiten als stagiair. Hierbij heb ik ook een tabel gedaan van de indicatoren van thema 1 & 2. Naast de feedback die ze op de indicatoren tijdens mijn lessen heeft gegeven, is hieronder een beknopte versie te vinden hoe ik dit semester heb gewerkt aan de indicatoren en dus aan de themalijn.

Aangezien ik een half jaar gewerkt heb aan de indicatoren van thema 1 en feedback heb verzameld over de desbetreffende indicatoren, heb ik mijn PCP'er Jellie Wiersma gevraagd om een 'proefassessment'. Ik heb gevraagd aan haar of ze, door de ogen als assessor, naar mijn les zou willen kijken. Ook heb ik haar een beoordelingsformulier gegeven die ook bij het assessment ingevuld zal worden. Hieronder het verslag/feedback van Jellie Wiersma. 



THEMA 2


THEMA 3

Thema drie heeft als onderwerp 'Activerend leren'. Dit gaat gepaard met coöperatief leren, waarbij de leerlingen met en van elkaar leren. Bij het assessment moet ik drie lessen aanleveren waarbij ik hiermee aan de slag ben gegaan en waarbij ik de bijbehorende indicatoren goed geoefend heb. 

 

De doelen die bij dit thema horen zijn: 

De student is in staat om: 

  • Aan te sluiten bij de leef -en belevingswereld van de leerlingen. 
  • Te zorgen voor een krachtige inspirerende leeromgeving in het lokaal met alle voorhanden zijnde beschikbare materialen. 
  • De verschillende leerstijlen van kinderen te herkennen en bij het uitvoeren van lessen daarmee rekening houden. 
  • Te werken vanuit leerlijnen. 
  • Te zorgen voor een goed klassenklimaat en juist klassenmanagement. 
  • Meerdere vormen van coöperatief leren toepassen en zorgt daarbij voor een goede regie. 
  • Het pendelschema uit Onderwijs Ontwerpen als didactiek toepassen. 

Ik heb deze doelen meegenomen in mijn lessen en voorbereiding voor dit thema. 

De volgende lessen ga ik gebruiken voor het assessment