MINOR 1


Deze minor staat in het teken van de zorg kant van het onderwijs. Daarom wordt deze minor ook wel de zorgminor genoemd. Door een paar achterstanden ben ik aan het begin van het schooljaar vol goede moed aan deze minor begonnen. 

 

Ik heb in deze minor stage gelopen op de Twa Fjilden te Joure. Dit is een kleine Vreedzame school. Ook zitten er veel buitenlandse kinderen op deze school, die de taal nog niet helemaal beheersen. Daarvoor zijn er twee taalklassen (onder- en bovenbouw) gemaakt met een eigen, bevoegde leerkracht. Elk ochtenddeel (08.30 uur - 12.00 uur) en een volledige dag (woensdag) zijn de kinderen die dat nodig hebben aanwezig in de taalklas. Bij mij in de klas, groep 8, zitten officieel 15 leerlingen. Echter, er zitten twee kinderen die ook in de taalklas zitten, dus dat maakt dat ik het gros van de dag 13 kinderen in de klas heb. Ik heb voor het oude kind gekozen, omdat ik hier vanaf het begin van de Pabo al meer affectie mee had. Ik kon niet wachten op het moment dat ik me mocht gaan profileren in het oude kind. Ik hou ervan dat ik goede gesprekken met de kinderen kan voeren, kan werken aan de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de kinderen en mijn humor los kan laten in de klas. Dit alles kan natuurlijk ook bij de kleuters, maar op een andere manier. En de manier waarop ik dat bij het oude kind kan uiten, past veel beter bij mij en kom ik beter tot mijn recht. Ik leef op als ik voor een bovenbouw klas sta. Soms een beetje weerstand en beginnende pubers houden mij scherp en houden de uitdaging daarbij ook groot. Ik vond het daarom heerlijk om weer voor groep 8 te mogen staan. 

 

Ik vond deze minor erg leerzaam. Ik had er ook erg veel zin in; weer wat nieuws, interessante lessen en me verdiepen in wat ik het belangrijkst vind in de klas; de zorg voor de leerlingen. Ik ben een juf die erg gericht is op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en vind het daarbij erg belangrijk om een goede band te hebben met mijn leerlingen. De vakken die ik deze minor gevolgd heb waren erg interessant. De verslagen etc. wat ik daarvoor heb gemaakt zijn hier verderop te vinden. 





FLANKERENDE LIJN

Een groepsplan. Tegenwoordig is het maken van een groepsplan niet verplicht, maar wel handig. Ik heb er al meerdere keren mee gewerkt, maar nog nooit een zelf gemaakt. Voor de Pabo moeten er in totaal twee groepsplannen ingeleverd worden, een voor rekenen en een voor taal. Ik heb ervoor gekozen om die van taal in deze minor te doen en tijdens mijn LiO een groepsplan rekenen te maken. Hieronder is het eindresultaat te zien van het groepsplan taal

Klas, school en samenleving. Voor dit vak heb ik een essay geschreven. Het onderwerp moest iets zijn wat momenteel in de maatschappij speelt. Ik heb ervoor gekozen om een essay te schrijven over wat de invloed is van de digitalisering op kinderen met een leeftijd van 4-12 jaar. Hieronder is het eindresultaat te zien. 

Normaliter moest er voor dit vak een verslag gemaakt worden in tweetallen of zelfstandig. Gezien onze groep al vertraging had en wij met een groepje van  negen studenten waren, mochten wij het als groep samen maken. Dit heeft voor een mooi eindproduct gezorgd wat heel goed ingezet kan worden. Het verslag zal ik zeker bewaren, zodat wanneer ik een dergelijk probleem tegenkom in de toekomst, ik kan kijken wat voor hulp ik kan bieden. Hieronder is het resultaat te zien.

Net als voor het vak leerproblemen taal, moest leerproblemen rekenen normaal ook zelfstandig of in tweetallen gemaakt worden. Aangezien wij het verslag voor leerproblemen taal samen met z'n negenen mochten doen, mocht dit ook voor het vak leerproblemen rekenen. Ook dit is een mooi product geworden. Hieronder is het eindresultaat te zien. 



ONDERZOEK 

Onderzoek doen was een van de grootste opdrachten van deze minor. Al was dit onderzoek nog een klein onderzoek om ons te laten wennen aan het onderzoek doen op zichzelf, keek ik er als een berg tegenop. Ik stelde het uit tot het allerlaatste moment, maar desalniettemin ben ik er trots op. Er is een mooi product uitgekomen. Helaas heb ik het ontwerp niet kunnen uitvoeren, aangezien de scholen door de Corona uitbraak dicht gingen.

 

Mijn klas telde 13 leerlingen. In de klas zaten veel leerlingen die of in een traject zaten, of net een traject achter de rug hadden. Hier wilde ik niet teveel tussen zitten en/of die kinderen weer in een ander onderzoek laten zitten. Ook mijn coach zag dit niet zo zitten. Er was echter wel een leerling die mij opviel, waar dit nog niet het geval was. Deze leerling heb ik gekozen om verder te onderzoeken op het gebied van zelfverzekerdheid en weerbaarheid.

 

Dit is dan ook het onderwerp van mijn onderzoek. Deze leerling liet veel kenmerken aan mij zien waardoor ik ging twijfelen aan zijn zelfverzekerdheid en weerbaarheid. Ik wilde graag handvatten als leerkracht om een leerling zelfverzekerder en weerbaarder te maken. Mijn hoofdvraag was dan ook: Welke mogelijkheden heb ik als leerkracht om leerling H. weerbaarder en zelfverzekerder te maken? 

 

Naar mate het onderzoek vorderde, kwam er een soort terminologie over mij heen die deze termen met zich mee bracht. Zo zag ik veel kenmerken van faalangst terug bij deze leerling. In de theoretische verdieping komen deze termen terug met de achterliggende theorie. Door verder onderzoek te doen in zowel de theorie als de praktijk, ben ik tot een antwoord gekomen op mijn hoofdvraag. Dit gehele proces en de resultaten hiervan zijn hieronder te vinden in mijn onderzoeksverslag.  


SWOT

Strength 

> Verbaal en non- verbaal 

> Enthousiasme / humor 

> Pedagogisch, interpersoonlijk competent

> Openheid 

Weakness

> Structuur & planning in eigen werk 

> Uitstelgedrag 

> Leuk gevonden willen worden

Opportunities 

> Nieuwe uitdagingen (LiO) en leerstof

> Prioriteiten stellen 

> Plannen en daardoor structuur aanbrengen

Threats 

> Vertraging 

> Te dicht bij de leerling staan, vriend ipv leerkracht