STERKTES & ZWAKTES


Omwille van het overbrengen van positiviteit begin ik met mijn sterke kanten. Houdt de positieve sfeer er toch een beetje in... 

 

Ik ben best impulsief. Toch denk ik dat dat zich snel om kan zetten in enthousiasme. Ik ben meestal overal wel voor in en vind snel dingen leuk. Als ik de dingen dan ook echt leuk vind, zet ik me daar ook echt voor in en geef ik me er helemaal voor.

 

Ik ben vaak gepassioneerd over de dingen die ik leuk vind. Zo ook het leraarschap. Ik ben nog niet klaar om alleen voor de klas te staan, maar de passie is er absoluut! Ik weet dat ik hier geschikt voor ben en wil daar heel graag verder in groeien. 

 

Ik kan goed met kinderen omgaan. Toch wel een relevant puntje natuurlijk in het docentschap. Ik heb gauw een band met leerlingen en de kinderen zien mij gauw als juf. Mijn pedagogische en interpersoonlijke competent zijn mijn sterke competenties. 

 

Ook de competitie  in zelfreflectie en ontwikkeling vind ik een sterkte van mezelf. Na een jaar stage ben ik daarachter gekomen en heb ik dat als goede punten gekregen van mijn stagecoaches. Ze zagen de gegeven feedback van de vorige les terug in de les die ik op dat moment gaf. 

 

Mijn non-verbale en verbale technieken behoren ook tot mijn sterktes. De assessoren van mijn assessment hebben dat ook opgeschreven. Mijn stemgebruik en mimiek zijn duidelijk en congruent. Dit vind ik persoonlijk ook erg belangrijk. De kinderen weten wat ze aan je hebben en dat maakt een leraar een stukje duidelijker in wat hij/zij wil. Een goed stemgebruik maakt de les spannend en niet eentonig/saai. 

 

Ik denk dat ik ook best een portie creativiteit in me heb. Ik vind dat persoonlijk ook best belangrijk voor een docent. Creatieve lessen zijn toch altijd leuker en daarmee kan ik, denk ik, ook meer afwisseling in de lessen creëren. Ik vind het ook leuk om creatief bezig te zijn, dus dan is het ook veel leuker voor de leerlingen zelf. Ook moet je creatief zijn als het even anders gaat dan dat je verwacht had. Soms gaat een les of een dag anders, of laat bijv. de technologie je in de steek, en dan moet je in staat zijn om snel iets anders te kunnen verzinnen. Dat heb ik denk ik met die creatieve denkwijze ook wel al een beetje in huis.

 

Desondanks deze positieve punten zijn er ook valkuilen waar ik om moet denken / aan moet werken... 

 

Mijn allergrootste een meest waarschijnlijke valkuil is mijn capaciteit om orde te houden in mijn taken en werk wat moet gebeuren. Het staat ook vermeld bij mijn leerdoelen in mijn plan van aanpak van periode 2. Als ik overzicht blijf houden in wat voor dingen er allemaal moet gebeuren, kan ik duidelijker overkomen naar mijn omgeving. 

 

Daarnaast heb ik altijd veel moeite met het op tijd uitvoeren van mijn taken. De term uitstellen staat dik gedrukt in mijn woordenboek, helaas. Ik kan heel goed plannen en mijn tijd indelen, het lukt altijd (net), maar meestal zijn mijn eigen taken die moeten gebeuren vaak erbij ingeschoten. Hierdoor moet alles op het laatste moment gebeuren en krijg ik schoolwerk soms niet af. Als ik me ook daadwerkelijk houd aan de planning voor mijn schoolwerk, zal het ook ordelijker werken voor mij. 

 

Een valkuil waar ik aan moet denken als ik voor de klas sta is dat ik niet gauw de vriend van het kind word. Ik vind het heel belangrijk dicht bij de kinderen te staan en daarbij me goed in te leven in de belevingswereld van de kinderen, maar ik moet dit wel tot een bepaald niveau houden. Het lukt mij altijd eigenlijk wel om gezien te worden als juf en ik twijfel niet aan mijn leiding geven. Maar het ligt dicht bij elkaar; juf en vriend. Ik vind het erg belangrijk om een beetje van beide te hebben en daarin de juf niet te vergeten. 

 

Ook ben ik niet op mijn mond gevallen en geef ik vaak mijn mening over verschillende dingen. Hier moet ik echter wel op passen voor de klas, met mijn omgeving en collega's. Ik kan niet altijd over altijd wat te zeggen hebben en moet aanvoelen wanneer dat kan en wanneer niet. Meestal kijk ik in het begin altijd de kat even uit de boom en hou ik me iets op de achtergrond, maar daarna denk ik soms niet genoeg na voordat ik iets zeg. 

 

Daarnaast ben ik er dit jaar achtergekomen dat ik ook moet werken aan mijn vakinhoudelijke/didactische competentie. Mijn kennis op sommige gebieden moet aangesterkt worden, zodat ik mijn lessen duidelijker kan maken en mijn uitleg duidelijk wordt. Hierdoor sta ik boven de stof en dat is toch wel erg relevant bij een uitleg/leerkracht. 

 

Ik vind het soms lastig om de controle los te laten. Ik ben flexibel om planningen of dagen anders in te richten dan ik eerst in gedachten had, maar ik moet soms wat losser worden. Ik vind het lastig om soms niet alles te kunnen reguleren en dingen los te laten. Vooral als ik dingen niet meer in de hand heb, vind ik dat lastig. Ik wil niet als strenge of stomme juf overkomen en ook iemand zijn die plezier uitstraalt. Hier wil ik me verder in ontwikkelen.