THEMABOEK 1


LeerKRACHT

Dit thema draait vooral om oriëntatie. Oriëntatie wat betreft het beroep, maar ook op mijn opleiding & planmatig werken, mezelf, stage en de competenties & indicatoren, eigenschappen, vaardigheden en persoonlijkheidskenmerken van leerkrachten. Hierbij wordt vooral gericht op: 

* Leidinggeven aan groepsprocessen; 

* Begeleiden van (kleine) groepen;

* Het treffen van pedagogische maatregelen & het houden van orde. 

 

Aandachtspunten in dit thema zijn: 

* Contact maken met de leerlingen; 

* Jezelf opstellen als een leider;

* Een les systematisch voorbereiden, organiseren & uitvoeren;

* Leerlingen kunnen helpen als ze aan het werk zijn; 

* Alles ordelijk laten verlopen;

* Leerlingen corrigeren wanneer het nodig is.

 



Opdracht 4

Ik als merk

A. Welke successen heb je gehad in je leven? 

Bij deze vraag moest ik erg lang nadenken. Over 19 jaar een paar succeservaringen te benoemen vind ik heel lastig, laat staan dat ik me alles nog kan herinneren. Ik heb een paar dingen kunnen bedenken, waar wel veel van recentelijk zijn, of centraal wat in veel situaties voor mij tot een succeservaring leidt. 

1. Zingen 

2. Diploma's / certificaten 

3. Medailles 

4. Mensen blij maken 

 

Bij het eerste puntje heb ik vorig jaar eigenlijk alleen wat succeservaringen gehad. Ik ben mijn hele leven bezig geweest met zingen. De reden waarom ik ben begonnen met zingen is omdat ik het als klein meisje simpelweg al leuk vond om dat te doen. Later is muziek, met zingen in het bijzonder, een belangrijker onderwerp in mijn leven geworden omdat het voor mij als uitlaatklep dient. Hierom ben ik er ook steeds intensiever mee aan de slag gegaan. Vorig jaar heb ik mij bijvoorbeeld bij een koor gevoegd en ben ik in contact gekomen met Hannah, waar ik dan ook veel muzikale activiteiten mee heb ondernomen. 

 

Daarnaast heb ik natuurlijk ook succes ervaart aan diploma's en certificaten. In het bijzonder mijn HAVO-diploma en het diploma voor assistent trainer turnen. Ik heb van mijn twaalfde tot mijn zeventiende turnles aan de doelgroep kleuters tot eerste klas van het voortgezet onderwijs. Dit vond ik erg leuk om te doen en heb daar ook een aantal succeservaringen aan overgehouden. 

 

Ik zat zelf ook op turnen, heb daar een paar medailles mee gewonnen, wat op dat moment tot een succeservaring leidde voor mij. 

 

De laatste vind ik de belangrijkste en heb ik het meest succes aan beleefd. Als ik aan dit onderwerp denk moet ik heel diep nadenken wanneer en hoe ik mensen blij heb gemaakt. Sowieso is dat lastig om te zeggen, want soms wordt het niet nadrukkelijk gezegd, maar heb je toch het idee dat iets betekend hebt voor diegene. Een paar voorbeelden die ik me kan herinneren:

  • Mijn baas op het werk. Ik ben er eigenlijk altijd, we weten precies wat we aan elkaar hebben en kunnen goed samenwerken. Hij heeft vaak gezegd dat hij blij met mij is, wat mij (natuurlijk) erg goed doet. 
  • Een vriendin van mij zat vorig jaar aardig in de knel met zichzelf. Hier heb ik haar in gesteund en mee geholpen. 
  • Ik vind het belangrijk om iets voor mensen te betekenen en trots te maken. De opmerking waar je mij het meest blij mee kunt maken is: 'Ik ben trots op je'. Ik merk ook dat ik het heel belangrijk vind dat ik dat aan mensen wil laten zien. 
  • Een klein voorbeeld, die volgens mij best mooie gevolgen heeft gehad, is het voorbeeld van mijn klasgenoot Erik. Hij voelde zich buitengesloten en door de sarcastische grapjes die ik soms maakte, voelde hij zich aangevallen. Dit heb ik, zo goed als, opgelost door met hem erover in gesprek te gaan. Hij heeft gezegd dat hij het erg fijn vond dat ik op hem af kwam en hem wilde helpen. Dat soort dingen doen mij goed. Dit is een klein voorbeeld, maar wel het meest recent, vandaar dat ik het nog weet. 

A. Op welke prestaties ben je trots?

Ik ben trots op de stap die ik heb gezet met het zingen. Ik durf er veel meer mee te doen en ik ben van mening dat daar ook wel een ontwikkeling in heeft gezeten sinds vorig jaar. Daarnaast ben ik trots op de momenten dat ik mensen blij maak of dat ik iets behaald heb waar ik veel tijd en energie in heb gestopt. \

 

A. Aan welke activiteiten beleef je plezier/haal je energie uit? 

Ik heb deze twee vragen aan elkaar gekoppeld, aangezien ik hier hetzelfde antwoord op heb. Ik ben een mensenmens en houd er daarom ook van om mensen om me heen te hebben en daar leuke dingen mee te doen. Samen maakt alles leuker naar mijn mening. 

 

A. Wat is het mooiste compliment dat jij hebt ontvangen? 

Dit vind ik een lastige vraag. Ik weet natuurlijk niet alles meer en daarnaast is het heel lastig om je dat te herinneren. Degene die ik me nog kan herinneren: 

  • 'Jij vertoont gedrag van een goede leider, de lijm van de groep'.
  • 'Ik ben trots op jou'.
  • 'Je bent een steun'.

A. Wat zijn volgens jezelf jouw beste eigenschappen?

  • Behulpzaam 
  • Empatisch vermogen / inlevingsvermogen 
  • Gemakkelijke prater / sociaal 

B. Drie tops en één tip 

Ik heb van vier mensen feedback over mijn functioneren in sociaal verband gevraagd, zodat ik een breder beeld kreeg. 

 

Hannah van Dijk (studiegenoot Docent Engels)

Tops: 

1. Je hebt een open houding, je stapt op mensen af, je bent altijd geïnteresseerd in andere mensen. 

2. Je komt zelfverzekerd over, dat maakt je -mede door je open houding - toegankelijk voor mensen om op je af te komen in sociale situaties. 

3. Je geeft mensen ruimte om hun verhaal te doen en luistert dan ook actief (door met je hoofd te knikken en te hummen en samenvattend door te vragen (jaja termen!!)) 

 

Tip:

1. Je kunt voor sommige mensen misschien wat te zelfverzekerd over komen en dat kan afstotend werken (maar dat zeg ik niet met zekerheid, niet omdat ik je geen tips durf te geven, want dat durf ik wel. Maar ik weet het niet zeker. En het kan ook dat ik mezelf projecteer ;p En ik ken je alleen maar op plekken waar je op je gemak bent)

2. Oooh ja, ik weet nog wel een tip: Soms wil je misschien te graag dat het goed gaat in een sociale setting + je wilt dat mensen je opnemen en je aardig vinden, dus dan ga je antwoorden geven die ze willen horen/je gedrag aanpassen zodat het past bij de groep waar je in bent. 

 

Je bent functioneren zo goed sociaal 

 

Thijs van Doorn (studiegenoot Pabo) 

Tops: 

1. Je hebt je woorden snel klaar, je staat niet snel met je bek vol tanden. 

2. Goede mensenkennis, je hebt snel door wat voor mens je voor je hebt, menselijke intuïtie. 

3. Je ziet altijd het beste in mensen. 

 

Tip: 

Pieker minder. Je bent heel gevoelig voor de reacties van andere mensen. Je hebt wel snel een weerwoord, maar diep van binnen ben je best teder. Je moet oefenen om de confrontatie aan te gaan, je vindt het lastig om de confrontatie aan te gaan. 

 

Je bent sociaal sterk. 

 

Jeroen Zondervan (studiegenoot Pabo) 

Een verzoek van drie tops en één tip. Staat niet helemaal in verhouding maar ach laten we er wat moois van maken. Vier woorden waren helaas niet genoeg. Althans dat zei je niet met woorden, maar dat deed je overkomen. Dat is in de positieve zin één van je krachten. Door je houding en uitstraling kan jij veel zeggen. Je kan door een simpel gebaar laten zien wat jij ervan vindt, misschien niet altijd bewust. Deze kracht is je behulpzaamheid. Je wilt graag mensen helpen en wilt altijd het beste voor iedereen. Door met mensen te praten en mensen aandacht te geven laat je zien dat deze mensen (voor je) gelden en daarmee ben je een mens dat medeleven toont en hiermee je behulpzaamheid bewijst. En dan behulpzaam in de zin van 'iemand een handje helpen' nog buiten gelaten. Dat ligt er natuurlijk dip bovenop. Jouw hulp voor anderen vraagt een bepaald competent, namelijk contact leggen. Dat jij erg gemakkelijk, je bent niet bang om op mensen af te stappen. Deze kracht, je top, loopt parallel aan je tip. Je laat jezelf niet altijd zien. Op deze zin na mijn mening buiten gehouden: Doe het alsjeblieft, het staat je zo! Als jij begint met zingen laat je dit zien. De derde top, je bent muziekaal en hierin ook creatief al weet je dat zelf misschien nog niet. Helaas was de vraag maar 3 tops. 

 

Mieke Nap ((ex)klasgenoot Pabo) 

1. Energiek - Als je ergens voor gaat dan ga je er ook voor. Miep en Gré werden daardoor ook een groot succes. Je stapt in een ander karakter en weet mensen daar versteld van te laten staan. 

2. Sociaal - Je legt makkelijk contacten met anderen als je ziet dat mensen op 'hetzelfde niveau' als jij zitten. Daarmee bedoel ik dat, gezien je verleden en de (kleine) onzekerheid die je met je meedraagt, je kiest voor de goede mensen. De mensen die niet boven jou willen staan of iets in die trant. 

3. Duidelijk - Hiermee bedoel ik eigenlijk dat je je niet zo makkelijk aan de kant laat zetten. Bijvoorbeeld met dat ruzietje tussen ons bleef je duidelijk en hield je vast aan de mening die jij had. 

 

Tip:

Je hebt zo ontzettend veel in je zitten. Je kunt zoveel meer dan je denkt. Anderen zien dat en complimenteren je daarvoor. Doe je daar ook echt iets mee? En daarnaast: wil je altijd bang blijven dingen van jou aan anderen te laten zien? Je houd heel erg veel van gezelligheid en stappen hier en daar. Maar hou je je doel ook voor ogen? 

 

Rode draad 

Uit de reacties van medestudenten heb ik gemerkt dat ik als sociaal overkom. Ik wil het graag voor mensen goed hebben, waar mijn behulpzame kant naar voren komt. Ik ben blij dat dit ook zo overkomt. Energiek zijn en contacten leggen is iets waar ik mij goed in kan vinden, maar moeite heb ik nog wel een beetje met confrontaties aangaan. Als ik dit betrek op het onderwijs zou ik mij minder moeten aantrekken wat leerlingen van mij vinden. Natuurlijk wil ik een leuke juf zijn, maar dit kan alleen binnen mijn kaders. Ook heb ik als reactie gekregen dat ik zekerder mag zijn van mijzelf. Het schijnt dat ik meer kan dan ik zelf denk te kunnen, wat in het onderwijs ook belangrijk is om van jezelf te weten. Dit zijn dan ook leerdoelen waar ik mee aan de slag wil op zoal stage als op school.